Nieuws

frens frijns

013-directeur Frens Frijns over Tilburg evenementenstad: ‘Durf groter te denken’

Tilburg mag wel wat grootser durven denken, dat vindt 013-directeur Frens Frijns. “Ik mis dat in deze stad. Tilburg denkt vaak nog te klein, het mag best wat meer internationaal.” Vooral op cultureel gebied, ziet Frens veel mogelijkheden. In de zes jaar als directeur maakte hij Poppodium 013 groter dan ooit en nu is de beurt aan de stad Tilburg.

Foto’s: Martine van der Moolen (Drawinglight)

Frens vindt dat Tilburg veel prachtige evenementen heeft, maar hij zou graag zien dat er drie of vier kunnen ontploffen. “Het beleid lijkt soms te veel gericht op iedereen een beetje, dan is het moeilijk doorstoten.”

“Zorg dat er ruimte is om cultureel spannende en ambitieuze evenementen te laten ontstaan, passend bij de 6e stad van Nederland. Laat nieuwe initiatieven op hoog niveau kunnen starten of zorg bijvoorbeeld dat Draaimolen Festival vleugels kan krijgen of Theaters Tilburg uit kan pakken met exclusieve internationaal programmering, waarvoor mensen van ver naar Tilburg komen. Tilburg is een fijne warme stad met korte lijnen en de verbondenheid is heel speciaal hier. Er gebeuren echt leuke dingen en de sfeer is fantastisch, maar dat het klein blijft, daar houd ik niet van.”

Frens bij 013

Zes jaar geleden startte Frens Frijns als directeur bij het Tilburgse Poppodium 013. In de staat waarin 013 op dat moment verkeert, hoopt hij op grootse plannen. En dat lukt. Hij staat aan het roer van de ingrijpende verbouwing, maakt van Roadburn een stadsfestival en zorgt er met zijn team voor dat Woo Hah! als gloednieuw festival binnen vier jaar uit haar jasje groeit. Drie jaar na de verbouwing zit het poppodium 10% boven het gecalculeerde aantal bezoekers, verslaan ze regelmatig Paradiso in het boeken van grote namen en weten ze nieuwe pijlers (urban, dance en alternative mainstream) volledig te omarmen.

frens frijns

 ‘Zonder subsidie was Woo Hah! vier niveaus lager dan nu geweest’

“Ik weet dat er in Tilburg een heleboel mensen meer zouden willen schitteren met hun projecten, maar dat dit moeilijk van de grond te krijgen is. Er zijn te weinig middelen om dit te doen. Het is gevolg van visie en beleid. Ik vind dat op cultureel gebied een overheidstaak. Als je geen voorwaarden schept om groots te denken en in te zetten, dan zullen de organisatoren automatisch klein blijven denken en dito organiseren. Met Woo Hah! gold dat ook. Op het moment dat ik die beginstap met subsidie van Brabant C en Tilburg niet had kunnen maken, had ik Woo Hah! drie niveaus lager ingezet en waren we nu nog steeds vier niveaus lager dan dat we nu zijn.”

Volgens Frens zie je aan de stadsgebieden die erbij komen dat het in Tilburg wel wat meer los begint te komen. “Ik zie dat evenementen meer ruimte krijgen. Er begint bewustzijn te komen dat we ons moeten gedragen als de zesde stad van het land. De stad heeft meer zelfvertrouwen gekregen, ook met de Spoorzone. Ik denk dat mensen dat voelen. De nieuwe LocHal is een prachtig voorbeeld van groots durven denken in Tilburg, dit soort plekken zetten de stad op de kaart en maken iedereen trots.”

Openluchtconcerten in Tilburg

Met middelen om evenementen groter aan te pakken, doelt Frens niet alleen op geld. Zo loopt hij zelf al jaren met het idee om openluchtconcerten in de Interpolistuin te organiseren. “Ik zou het fantastisch vinden in onze achtertuin. We hebben al een poort ertussen, dus we kunnen onze productie, stroom, kleedkamers en alles gebruiken. Ik ben met de voormalige CEO in gesprek gegaan, maar het was gewoon nicht im frage. Je mag daar alleen gratis evenementen organiseren van Achmea. Maar wil je iets doen, dan moet het groots. Dan moet je een podium wegzetten met een artiest van boven een ton. Dat kun je niet gratis doen.”

Nog zo’n ander idee wat Frens gaaf zou vinden: een aantal mega-concerten in Tilburg organiseren. “Op Strijp-S in Eindhoven zijn er van die concerten waar 10.000 mensen komen. Faithless, Volbeat en Brian Adams stonden bijvoorbeeld ooit in Eindhoven. Op het moment dat ik daar een goede propositie van zou kunnen maken, dan kan ik gaan kletsen met boekers. Hoe vet zou het zijn om een concert te geven voor 10.000 man? Het voormalige VGL-terrein was daar goed voor geweest, maar met het nieuwe (prachtige!) Spoorpark is de kans daar verkeken. Wie weet is er een andere goede plek te vinden.”

frens frijns

‘De Korte Heuvel is onze foyer’

Waar de lokale horeca ooit in opstand kwam tegen het poppodium vanwege broodroof, liggen anno 2018 de verhoudingen heel anders. “Dat half jaar dat we dicht waren, heeft iedereen gerealiseerd dat 013 toch wel zorgt voor een hoop publiek in de kroegen en restaurants. Als er bij ons 3000 man binnen zit, dan heeft iedereen een hele goede avond. Onze zaal is groot, maar onze foyer is maar klein. Eigenlijk is de Korte Heuvel onze echte foyer.”

Met het wegvallen van de twee kleine zalen in 013, gingen er voor cafés en kleine podia ineens veel deuren open. “Het is belangrijk dat kleine concerten een goede plek krijgen in de stad. Je moet ervoor zorgen dat er een kraamkamer is voor kleine bands.” Zo werkt Frens graag samen met onder andere Paradox, Hall of Fame, Cul de Sac en Little Devil. 013 zorgt dat boekers opkomende bands kwijt kunnen in de stad. Volgens Frens is dat een balans die je met elkaar zoekt. “Je kunt niet verwachten dat ze enkel de grote namen naar Tilburg brengen.”

Een geheim nieuw project wat alleen in Tilburg kan

Momenteel is 013 bezig met een project waar hij nog niet te veel over wilt loslaten. Wél belooft het een bijzonder evenement te zijn. “Ik wil een evenement organiseren wat we in eerste instantie alleen in 013 gaan doen, maar waarvan ik het heel leuk zou vinden om veel grootser op te zetten in de stad. Je zou kunnen zeggen dat de doelgroep perfect in Tilburg past. Je kunt het vergelijken met Roodharigendag in Breda, maar dan met een HEEL andere doelgroep.” Het inhoudelijke plan ligt er nu en volgens Frens is het de meest leuke doelgroep die er is. “Ik ben nu de laatste hand aan het leggen aan de subsidie-aanvraag, want dat kun je niet doen zonder geld.”

Ongezouten mening van Tilburgers

In opdracht van Citymarketing Tilburg geven we in de rubriek ‘Ongezouten’ creatieve Tilburgers een podium. Zij krijgen de kans om hun visie te geven op de stad. Ben je benieuwd wie er naast Frens Frijns nog meer iets te vertellen heeft over Tilburg? Lees dan ook eens deze interviews:

  • Bas Vermeer: ‘Tilburg is als een oud besje dat de hele nacht door danst’
  • Rabia Alizadah: ‘Ik hoop dat Sarban heeft bijgedragen aan de openheid van Tilburgers’
  • Frank van Pamelen: ‘Ik wind me op als de underdog wordt platgewalst door het grote geld’
  • Marlous Mutsaers: Tilburg is geen arbeidersstad meer: ‘We zijn toe aan winkels in een hoger segment’
  • Jochen Otten: ‘Het zelfbeeld van de Tilburger is veranderd, de rol van underdog is weg’
  • Erwin Schellekens: ‘Tilburg is een groeibriljant, stop het vergelijk met andere steden en ga uit van eigen kracht’
  • Anouk van den Broek: Nieuwe generatie Tilburgers: ‘Laat die Amsterdammers daar en laat Tilburg lekker Tilburg’
  • Niek van den Broek: Tilburg als lelijkste jongetje van de klas: ‘dat zijn we nu echt niet meer’
  • Pieter Voogt: Tilburg: ‘je kunt hier niets kapot maken’
  • Patrick Kokx: Het buzzt in Tilburg: ‘Er gebeurt iets en dat moet je meemaken’

Reageer op dit bericht