Filmreview: The adventures of Tintin (2011) ****

Voor meer films kijk in de bioscoopagenda

The adventures of Tintin: The secret of the Unicorn / Kuifje: Het geheim van de Eenhoorn
Regie: Steven Spielberg
Genre: Actie/Animatie

De jonge journalist Tintin/Kuifje (Jamie Bell) koopt op een rommelmarkt een schaalmodel van een schip. Het schip, 'The Unicorn', is echter zeer gewild, want al snel wordt hij benaderd door vreemde personen die het schip maar al te graag in handen krijgen. 'The Unicorn' wordt gestolen, maar Tintin krijgt een belangrijk perkament in handen. Dit perkament leidt hem naar kapitein Haddock (Andy 'Gollum' Serkis), een dronkaard met een mysterieus verleden. Samen met Haddock en zijn trouwe hond Snowy (Bobbie) probeert Tintin het geheim van 'The Unicorn' op te lossen.

De film begint met opvallende openingcredits waarin we details uit andere stripverhalen van Kuifje voorbij zien komen. De aparte muziek met saxofoon, gecomponeerd door John Williams passen perfect bij deze opening. Tintin laat aan het begin van de film een portret maken door een tekenaar. Deze tekenaar is Hergé, de oorspronkelijke tekenaar van het stripfiguur Tintin.

The adventure of Tintin bevat een flinke dosis aan avontuurlijke actiescènes waarvan je mond openvalt. Met sublieme shots, gedurende de gehele film, bouwt Spielberg steeds verder op naar een visueel spektakel met als kroonstuk een geweldig geregisseerde achtervolging door een Arabisch stadje. Deze scène bestaat uit één shot waarin enorm veel dingen gebeuren die met het blote oog haast niet te zien zijn. Dit is een goede reden om deze film nog een keer te bekijken. Behalve dat de actiescènes mooi gefilmd zijn, bevat de film ook een flinke dosis droge, maar scherpe humor en leuke karakters. Tintin is het mooist geanimeerd en heeft veel expressieve uitstraling. Haddock daarentegen kijkt soms wat doods uit zijn ogen, hoewel dit ook aan zijn drankprobleem kan liggen natuurlijk. De talloze andere karakters (die ook in de stripverhalen voorkomen) zijn erg leuk uitgewerkt.

Het laatste gevecht met hijskranen, dat symbool staat voor een zwaardgevecht, zorgt een beetje voor een anticlimax na die sterke scène in het Arabische dorp. Toch weet de film van begin tot het eind te boeien en snak je als kijker naar een tweede deel. Want zeg nou eerlijk, heb je soms niet het idee dat je naar echte mensen kijkt? Spielberg (en producent Peter Lord of the Rings Jackson) slaat met The adventures of Tintin een nieuw tijdperk voor de animatiefilm in.

Ruud van Bergen