Filmreview: The Lion King 3D (2011/1994) *****

Voor meer films kijk in de bioscoopagenda

Regie: Roger Allers, Rob Minkoff
Genre: Animatie/Avontuur/Komedie

The Lion King vertelt het verhaal van Simba, een jonge welp en troonopvolger van Pride Land. Simba wordt echter in de val gelokt door zijn kwaadaardige oom Scar. Scar geeft Simba de schuld van de dood van Simba’s vader. Simba vlucht weg en ontmoet Timon en Pumbaa, twee dieren die zorgeloos door het leven gaan. Als Nala, Simba’s oude vriendin op een dag voor zijn neus staat is het zorgeloze bestaan voor Simba al gauw voorbij…

De thema’s vriendschap, verraad, vertrouwen en macht staan centraal in deze prachtige animatiefilm en worden goed uitgewerkt. De vriendschap die Simba sluit met Pumbaa en Timon gaat diep en kent erg veel humor evenals de liefdesband tussen Simba en Nala. De zeurderige schorre stem van Jeremy Irons maakt het karakter Scar enorm onbetrouwbaar en gemeen. De vrolijke hyena’s zorgen voor veel pret, met name Ed met z’n onbenullige uitdrukking. Naast de talloze sterke karakters is er nog de geweldige soundtrack verzorgt door Hans Zimmer en de liedjes van Elton John en Tim Rice. De film won hiervoor twee terechte Oscarbeelden (o.a. Can you feel the love tonight?).

De animatiefilm is mooi getekend met veel variatie in beelden. Tijdens diverse liedjes is gebruik gemaakt van vrolijke, kunstzinnige decors. The Lion King kent talloze scènes die je altijd bij zullen blijven. De openingsscène waarin Simba’s geboorte wordt aangekondigd, begeleidt door het bombastische lied Circle of Life zorgt voor kippenvel en scène waarin Simba in een ravijn wegrent voor een stampede maakt van deze film een meesterwerk.

De 3D-bewerking is helaas een teleurstelling. Uiteraard blijft het een mooie film om te zien en zijn er hier en daar leuke 3D-effecten in verwerkt, maar deze effecten waren onnodig. Na Avatar heeft de filmwereld nog steeds niet echt begrepen hoe je een goede 3D-film moet maken. Rapunzel was een schitterend voorbeeld van hoe een 3D-animatiefilm zou moeten zijn, maar dit was dan ook een enorm dure film om te maken. Meesterwerken als The Lion King moet je onaangetast laten.

Ruud van Bergen