Rik Grashoff onderscheiden met Zilveren Erepenning tijdens zijn afscheid als wethouder

Wethouder Rik Grashoff heeft op dinsdag 2 juni de Zilveren Erepenning van de gemeente Tilburg ontvangen. Burgemeester Gräper reikte de onderscheiding uit tijdens zijn afscheid als wethouder. Lees snel verder!

Grashoff was sinds april 2021 wethouder namens GroenLinks. In die periode werkte hij aan uiteenlopende dossiers, zoals ruimtelijke ontwikkeling, vergroening, mobiliteit, duurzaamheid en de ontwikkeling van Tilburg-Noord. Onder zijn verantwoordelijkheid werd onder meer het Stadsforum gerealiseerd. Ook gaf hij een impuls aan projecten als Koningswei, het Louis Bouwmeesterplein en de vergroening rond de Schouwburgpromenade. Daarnaast zette hij zich in voor een groenere binnenstad, met aandacht voor onder andere de Willem II-straat en Stationsstraat, en werkte hij aan duurzamere mobiliteit en beter openbaar vervoer.

Als wijkwethouder van Tilburg-Noord werkte Grashoff nauw samen met bewoners en partners aan een integrale aanpak voor de wijk. Dit kreeg vorm in het Gebiedsperspectief Noord en later de Gebiedsagenda Noord. Ook initiatieven zoals het bewonersfonds In de Wijk Geworteld en de Belabox kwamen mede door zijn inzet tot stand. Vanuit zijn onderwijsportefeuille zette hij zich bovendien in voor goed en toegankelijk voortgezet onderwijs in de buurt.

Ook op sociaal vlak was hij actief. Na de overname van een deel van de portefeuille van wethouder Esmah Lahlah werkte hij verder aan de ontwikkeling van basis en ontwikkelbanen. Daarbij lag de focus op een duurzame aanpak met oog voor perspectief en groei voor inwoners.

Daarnaast hield Grashoff zich bezig met de klimaatopgave en energietransitie. Hij droeg bij aan de Regionale Energiestrategie, de ontwikkeling van duurzame energieprojecten en de invoering van de zero emissiezone in Tilburg.

De Zilveren Erepenning is een gemeentelijke onderscheiding voor mensen die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor de Tilburgse samenleving.