Nieuws

alexander de jong
Let op! Dit artikel is al 297 dagen oud en wellicht niet meer relevant

Alexander is 24 jaar en operazanger: ‘Opera voel je in je hele lijf’

Alexander de Jong heeft gezien zijn leeftijd een bijzonder beroep: hij is namelijk klassiek operazanger. Het 24-jarige talent uit Oisterwijk behoort tot de eerste lichting Klassiek  Muziektheater die in 2016 aan het Tilburgse conservatorium afstudeerde. En met zijn carrière maakt hij een vliegende start. Zo zingt de bas-bariton rollen voor onder meer het Nationale Opera, Operafront en Opera Spanga.

Foto’s: Camiel Donders

Alexander de Jong heeft zijn hele leven al op het podium gestaan. Hij zingt, speelt piano, zit op toneel en doet mee aan musicals. Na een vooropleiding van Factorium doet hij op zijn 18e auditie bij het conservatorium. “Ik heb vrij impulsief bedacht om klassiek te gaan doen. Musical voelde toch heel erg commercieel en daar zag ik mezelf niet staan. Ik wilde net iets meer diepgang.” En met een aantal klassieke musici in zijn familie, was klassieke zang geen vreemde stap.

De charme van een opera

“Heel veel mensen denken dat opera vooral heel veel drama is, maar de helft van de tijd is dat niet zo. Er zit zo ontzettend veel humor in. Een opera is echt een totaalbeleving. Je hebt dat lichamelijke aspect van een orkest. Als de bassen spelen, dan voel je dat gewoon in je lijf. Het trilt en dat komt gewoon letterlijk over je heen. Je kunt de beste boxen van de wereld hebben, maar dan heb je nog niet de ervaring van een live orkest. En dat gecombineerd met zang, met een verhaal, drama, het decor, de kostuums, de lichten. Het hele plaatje: dat is het mooie van opera. Het komt over je heen.”

Alexander zong rollen in onder meer Traviata remixed, The New Prince, kinderopera Hondenhartje, Gianni Schicchi en The Rape of Lucretia. Zijn repertoire verschilt van moderne opera tot klassiekers. Sommige stukken duren drie kwartier, anderen drie uur. En dat is niet alleen op het podium behoorlijk pittig. In de voorbereiding moet hij naast het vocale werk ook rollen leren begrijpen uit het Italiaans, Frans, Duits of Engels.

Alexander00873_LR

‘Ik wil ook brak in de collegezaal zitten’

Zijn opleiding verloopt meer dan goed, maar is met veel uren oefening behoorlijk pittig. Na twee jaar besluit Alexander te stoppen. Het studentenleven lonkt en de verhalen van vrienden die brak in de collegezaal zitten, klinken verleidelijk. “Ik was alleen maar aan het studeren en studeren en dacht; ik wil dat ook!”

Hij gaat rechten studeren in Leiden, maar komt na een half jaar tot inkeer. “Als je op het conservatorium rondloopt, is het natuurlijk helemaal niet bijzonder als je kunt zingen. Maar toen ik rechten ging studeren was iedereen ineens super onder de indruk. Toen dacht ik: ik moet iets met mijn talent doen.” Hij gaat met een vriend naar een opera kijken en krijgt heimwee. Hij besluit zijn studie rechten deeltijd te gaan doen en zijn opleiding aan het conservatorium te herpakken. En dat loont: direct daarna wordt hij genomineerd voor de Jacques de Leeuw-prijs.

Zware fysieke inspanning

Nog voordat hij is afgestudeerd, wordt hij gevraagd voor een optreden tijdens Het Grachtenconcert in Amsterdam. En dat hij een uitzonderlijk talent is, bewijst ook zijn benoeming tot jong talent bij het Nationale Opera.

“Bij een opera moet je onversterkt zingen voor een zaal en dan zit je niet stil. Je moet zingen, acteren en oog hebben voor je medespelers en de dirigent. Fysiek is het nog niet mogelijk om een dragende rol te zingen waarbij je soms meerdere uren lang op het podium staat. En dat duurt nog wel een paar jaar. Je moet voorzichtig zijn met je stembanden, want dat is je instrument.”

Terug naar Tilburg

Zaterdag 17 februari komt Alexander vanuit zijn huidige woonplaats Amsterdam weer even terug naar Tilburg. Dan zingt hij in het Cenakel in een intieme setting liederen uit de Duitse Romantiek, een uitgebreid recital van het afgelopen Grachtenfestival in Amsterdam. Dit doet hij samen met pianist Mark van Nispen, oud-student aan het conservatorium. De pianomuziek en zang moeten samen het lied vormen. Om de Duitse liederen uit de 19e eeuw begrijpelijk te maken, geeft hij tussendoor uitleg.

“De liederen zijn in tegenstelling tot opera klein en behapbaar. Zo gaat er een lied over bergen en dalen. Iemand ziet de groene zijde van de heuvel en verlangt naar die plek waar het beter lijkt. Hiervoor moet hij de wilde rivier trotseren. Het is eigenlijk een heel herkenbaar onderwerp, een metafoor van het leven. Het klinkt soms als een stap om naar een klassiek concert toe te gaan, maar je moet jezelf de kans geven om de tijd te nemen voor klassieke muziek.”

Zelf ervaren

Ben je benieuwd naar het werk van Alexander? Bezoek dan zijn concert in het Cenakel. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar. Verder kun je hem dit jaar nog zien in Hondenhartje (DNO, reprise), Les contes d’Hoffmann (DNO), Die Zauberflöte (Holland Opera) en Tosca (Nederlandse Reisopera).

Makers van Tilburg

Tilburg is een stad van makers: filmproducenten, muziekmakers, kunstenaars, dans-, musical-, circusartiesten en ga zo maar even door. In de interviewreeks ‘Makers’ vertelt Tilburg.com in samenwerking met Citymarketing Tilburg inspirerende verhalen van creatieve makers uit de stad. Houd je van deze verhalen? Check dan ook eens het inspirerende verhaal van kunstenaar Pee-Jay of van Joep van Gorp.

Reageer op dit bericht