Filmreview: Mission Impossible: Ghost Protocol ****

Regie: Brad Bird
Genre: Actie/Avontuur/Thriller

De geheime organisatie Impossible Mission Force (IMF) raakt betrokken bij een internationaal complot. IMF wordt op non-actief gezet en Ethan Hunt (Tom Cruise) en zijn team moeten ervoor zorgen dat de naam van IMF wordt gezuiverd. Aangezien IMF de grootste verdachte is van een aanslag in Rusland treedt 'Ghost Protocol' in werking. Dit betekent voor Hunt en zijn team dat hulp van buitenaf onmogelijk is en dat ze helemaal alleen deze gevaarlijke missie moeten volbrengen.

Dit vierde deel met Tom Cruise als Ethan Hunt bevat alle elementen die we van Mission Impossible-films mogen verwachten. We zien snelle auto's, er worden hoogstaande technologische gadgets gebruikt, er worden maskers opgezet en spectaculaire stunts en sterke actiescènes (met ontzettend goed geluid) maken van deze film een waar spektakel. MI: Ghost Protocol bevat nog een extra element: humor. De film zit boordevol komische momenten en dat maakt deze spannende actie-thriller sterker dan de gemiddelde actiefilm.

Ghost Protocol start met een achtervolgingsscène waarbij de kogels je om de oren vliegen. Hiermee wordt direct de toon gezet voor deze film: we gaan kijken naar een vlotte actiefilm waarbij je van het begin tot het eind op het puntje van je stoel zit. De film kent een aantal memorabele actiescènes: Tom Cruise klimt tegen de toren Burj Khalifa in Dubai en een achtervolging in een zandstorm zijn hiervan enkele voorbeelden. Acteur Cruise wordt ditmaal vergezeld door een sterk team acteurs waaronder Simon 'Shaun of the dead' Pegg die voor de komische noot zorgt. Deze film komt erg sterk in de buurt bij oude James Bond-films. Klein nadeel is dat we al ver vooraf begrijpen hoe deze popcornfilm af gaat lopen en daardoor voorspelbaar is. Dit neemt niet weg dat Mission Impossible: Ghost Protocol een uitstekende actiefilm is waarmee bewezen wordt dat deze franchise nog niet doodgebloed is.

Ruud van Bergen